اخبار نشریات ایرانی

خبرهایی درباره نشریات و مجلات ایرانی

اخبار نشریات ایرانی

خبرهایی درباره نشریات و مجلات ایرانی

شماره هفتم فصلنامه تخصصی «اخلاق» منتشر شد

شماره هفتم فصلنامه تخصصی «اخلاق» با مقاله «نظام اخلاقی نبوی» توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشرشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) این نشریه به انتشار مقالات علمی، تحقیقی، اجتماعی و تاریخی در زمینه اخلاق اسلامی و دینی می‌پردازد.

اخلاق در آموزه‌های مسیحی، تجربه‌ای فراموش ناشدنی، اخلاق‌پژوهان اصفهان، سلمان طلایه‌دار معرفت و حق‌جویی، ویژگی‌های اخلاقی و معنوی آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب و کارنامه اخلاق‌پژوهی در غرب عناوین مقالات این فصلنامه را تشکیل می‌دهد.

مقاله نظام اخلاقی نبوی در این فصلنامه اقتباس از کتاب «استخراج اخلاق النبی از جامع‌السعادت مرحوم نراقی» به ترجمه «محمد نوری» است. این مقاله در پنج فصل، تحلیل‌های مرحوم نراقی و احادیث نبوی را سازمان‌دهی مجدد و بازسازی کرده تا نظام اخلاقی شیعه برمبنای آن مطرح شود.

در بخشی از این مقاله آمده است: «اخلاق از ضرورت‌های هر جامعه به ویژه در دوره جدید است. اما دانشمندان در فرهنگ‌های مختلف تلاش کرده‌اند بر اساس مبانی خاص خود، نظام اخلاقی متناسب با فرهنگ و مقتضیات اجتماعی پی‌ریزی کنند. دسته‌ای از متفکران مسلمان بر اساس فرهنگ وارداتی غرب در قرون اولیه اسلامی، نظام اخلاقی‌ای بنا کردند که به نام اخلاق فلسفی یا اخلاق یونانی یا اخلاق ارسطویی مشهور شد.»

مؤلف مقاله در ادامه می‌افزاید: «از همان زمان‌های دور، عده‌ای در مقابل نظام‌های غیر قرآنی و روایی سر تسلیم فرود نیاوردند و در صدد نظام‌سازی اخلاقی بر اساس قرآن یا احادیث یا هر دو بودند؛ درست همان کاری که که فقها در فقه انجام داده و نظام فقهی را پایه‌ریزی کردند.»

این فصلنامه به مدیرمسئولی «احمد زادهوش» و سردبیری «حبیب‌اله ارزانی» در 261 صفحه منتشر شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد